„Kui siin on vajalike oskustega töötajatest puudus, siis ikka on maailmas paiku, kus seda puudust pole. Kui ettevõtjal pole vajalike oskustega töötajaid, siis ta lahkub.” Otto Pukk
Järgmise kümne aasta prognoositud tööjõuvajadus on Eestis suurem, kui tööturule sisenev põlvkond suudab ära katta.⁶ Kõige suurem puudus on kõrgharidusega tippspetsialistidest; eeldatav uue tööjõu vajadus turul on ligi 50% rohkem kui pakkumus kõrgharidusõppes.⁷ Lisaks võib OSKA prognoosi kohaselt paljudes valdkondades ligi kolmandik tööjõust järgmise kümne aasta jooksul pensionile jääda ja väheneva rahvastikuga riigis ei suuda loomulik iive seda tühimikku nii kiirelt täita. Tööjõupuudusel on otsene mõju Eesti majandusele. Töötlev tööstus, Eesti ekspordi eestvedaja, seisab silmitsi inseneride kriisiga. Ülikoolilõpetajad katavad vaid kolmandiku tuleviku tööjõu vajadusest.⁸ Tehisintellekti rakendamise perspektiivi mõjutab andmeteadlaste ja andmespetsialistide nappus. Samas kaotab tööturg töökäsi sageli ebatervisliku eluviisi tulemusena krooniliste haiguste tõttu.
Kiire lahendus on korrastada tööjõuturgu. Töötute täiend- ja ümberõpet juba tehakse efektiivsemaks läbi uue, 2024‒2029 tööhõiveprogrammi. Paralleelselt korrastatakse töötuhüvitisi, et töö kaotanud inimene jõuaks kiiremini tööjõuturule tagasi. Viimastel aastatel on oluliselt leevendatud ka välisspetsialistide, IKT töötajate ja iduettevõtte töötajate Eestis tööle asumise tingimusi, loodud mitmeid kvoodierandeid ning parandatud välistalentide ja välistudengite võimalusi Eestisse elama ja tööle jääda. Näiteks on iduettevõtete kvoodierand võimaldanud palgata umbes 5000 kõrgelt haritud ja kõrgepalgalist tehnoloogiasektori töötajat tööjõupuuduse leevendamiseks. Nendest lahendustest siiski ei piisa. Esiteks vajab Eesti haridus remonti, et majandusse panustaks rohkem insenere ja oskustööjõudu. Lisaks on tööturul palju mitteaktiivseid inimesi (2023. a IV kvartal oli 15‒74-aastaseid mitteaktiivseid 264 000) ning ebasoodsamas olukorras tervisepiirangutega inimesed, erivajadustega inimesed, samuti noored, vanemaealised ja muust rahvusest inimesed. Riigi dokumentides, nagu Hariduse arengukava 2021‒2035 ja Tööstus 2035, on eesmärk siduda senisest paremini haridus ja töömaailm, et eelisarendada kasvuvaldkondi ja riigile olulise tähtsusega suundi, näiteks tööstust.
Hariduse mõju tööjõunappuse leevendamiseks on pikaajaline ja ei anna ettevõtjatele kindlust, et nende nõudlus tööjõu järele saab järgneval kümnendil lahenduse. Valik on kaasata senisest efektiivsemalt välistööjõudu. Variante selleks on mitu: näiteks digilahenduste loomine taotlusprotsesside kiirendamiseks, tööjõupuudusega sektoritele erandite loomine või kvoodi suurendamine. Tähtis on jõuda ühisele arusaamale, et Eesti majanduse konkurentsivõime parandamiseks tuleb lahendada tööjõukriis. Eesti peab olema atraktiivne, mitmekesisust väärtustava töökeskkonna kujundaja, tegus kvalifitseeritud välistööjõu ja tudengite siia meelitamisel ja aitama neil kohaneda meie tööturuga, arvestades seejuures turvalisuse ja riigi julgeolekuga.
Tööjõupoliitikat toetavad tegevused
- Hariduspoliitika vastab ühiskonna ja tööturu pikaajalistele arenguvajadustele
1.1. Õpivõimalused vastavad OSKA raportite tööjõuvajaduse prognoosidele. Kutse- ja üldhariduskoolides senisest suurem rõhk reaalharidusele.
1.2. Kutseharidusreform. Paindlikum õpe, suuremad põhikoolijärgsed õpivalikud ja 4-aastased kutsekeskhariduse õppekavad suunitlusega inseneeriale ja IT-le.
1.3. Kooliea pikendamise reform. Igal aastal siseneb tööturule ligi 1400 kvalifitseeritud noort rohkem. Tugev ettevõtlushariduse programm. Haridussüsteemi ja ettevõtjate ühistöös programmi käivitamine nii koolides kui väljapool ettevõtluskirjaoskuse stimuleerimiseks.
1.3.1. Noorte ettevõtlikkuse edendamine (ettevõtjate uue põlvkonna kasvatamine).
1.3.2. Ettevõtluspädevuste omandamine üldhariduskoolides, koolid võtavad kasutusele ettevõtluse edendamiseks välja töötatud metoodika ja õppevara.
1.4. Täiendus- ja ümberõpe, sh paindlikum taseme- ja kraadiõpe vastavad tööjõuturu vajadustele ja on kvaliteetsed. Luuakse tingimused mikrokvalifikatsiooni ja mikrokraadide õppekavade loomiseks ja rakendamiseks. Koolitusvajadused tuvastatakse ettevõtete, koolitusasutuste ja ülikoolide koostöös.
1.5. Riskirühmadele ja tööturul mitteaktiivsetele inimestele suurem tugi, et tõsta tööjõus osalemise määra. Riik toetab nende tööturul püsimist ja kuni täiskasvanueani riskirühmanoorte karjääri- ja õppevalikuid.
1.6. Suurem teadlaste ja inseneride osakaal erasektoris.
1.6.1. IT akadeemia programm üld-, kutse-, kõrg- ja huvihariduses.
1.6.2. Inseneriakadeemia programm.
1.6.3. Üliõpilaste insenerivaldkonna arendusprojektide toetus.
1.6.4. Andmeanalüütika ja andmeteaduse alased täiend- ja ümberõppe koolitused, sh IT erialade kutsehariduse õppekavadesse tehisintellektiga seotud oskuste integreerimine ning andmeanalüütika ja andmehalduse erialade pakkumine kutsehariduses.
1.7. Eesti keele õpe täiskasvanutele on süsteemne ja tulemuslik. Õppekorraldus on keskselt korraldatud, tagatakse õppekohad ja kvaliteet.
1.8. Töökohapõhise õppe programm (PRÕM). Laiendatakse kutse- ja kõrghariduse praktikasüsteemi ja töökohapõhist õpet. Study in Estonia. Eesti kui õppimise sihtkoha suurem tuntus. Eestis õpingud lõpetanud välistudengeid kaastakse laiemalt ja süsteemsemalt tööjõuturule.
- Kvalifitseeritud välistööjõud
2.1. Sisserände kvoot ja välistöötajate kaasamine vastab tööjõuturu vajadustele, arvestab avaliku korra ja riigi julgeoleku tagamise vajadusega ja on toetatud lõimumis- ja kohanemispoliitikaga. Paindlik piirangute leevendamine kvalifitseeritud tööjõule usaldusväärse tööandja erisuse, palganõude erisuse, erialapõhiste erisuste, regionaalse erisuse ja/või investori erisuse alusel. Kvalifitseeritud tööjõu tööleasumist lihtsustatakse kiirendatud menetlusega.
2.2 Rändeprotsesside asjaajamine on digiriigile vastavalt lihtne ja kiire. Rakendatakse viisa-, lühiajalise töötamise registreerimise ja elamislubade menetluste digiteerimist ning võimaluste piires automatiseerimist.
2.3. Work in Estonia. Eesti tõmbab ligi talente. Rahvusvaheline kuvand on Eestist kui välistalentidele heast töö- ja elukeskkonnast.
2.3.1. Lihtne ja sujuv teekond Eestisse ja Eestis läbi Rahvusvahelise maja one-stop shop teenuste abil.
2.3.2. Välistalentidele on ümberasumiseks vajalik ja toetav taristu (lasteaia- ja koolikohad, huviharidus, elukohad ja tervishoid), mis on ühtlasi vajalik tööjõu regionaalse ebavõrdsuse vähendamiseks.
2.3.3. Toimib koostöö ettevõtjatega välistalentide kaasamiseks.
2.3.4. Integratsiooniprogramm, et toetada välistöötajate Eestiga kohanemist.
2.3.5. Parandatakse keeleõppe kättesaadavust.
- Paindlik tööjõuturg
3.1. Tööturule vastav õigusruum. Töösuhete regulatsioon arvestab uute töötamisviisidega nagu kaugtöö, platvormitöö jne.
3.2. Töötushüvitiste süsteemi muutmine. Baasmääras töötuskindlustushüvitis ehk üks terviklik töötuskindlustussüsteem seni eraldi kehtivate töötuhüvitiste ja töötuskindlustushüvitise asemel. Uus süsteem lihtsustab hüvitise maksmist ja väärtustab tööturule naasmist.
3.3. Suurendatakse töötingimuste paindlikkust läbi muutuvtunni kokkulepete pilootprojekti ja Töölepingu seaduses tööaja korralduse muutmine vastavalt pilootprojekti tulemustele.
3.4. Paindlikum tähtajaliste töölepingute regulatsioon.
- Terve ja aktiivse eluviisiga töötaja
4.1. Töötervishoiu ja tööandja poolt töötaja tervist ja aktiivset eluviisi toetavate võimaluste ja meetmete kasutamine.
4.2. Pikaajalisi terviseriske ennetavad tegevused, sh laste ja noorte vähese liikumise ja tervisliku toitumise osas.
Mõõdik |
Baastase |
Sihttase |
Periood |
Selgitus |
Tööhõives osalemise määr |
2022. a 73,3% |
>75% |
2035 |
Allikas: Statistikaamet |
Eesti kui atraktiivse töökohariigi positsioon, rahvusvaheliste talentide konkurentsivõime indeks (GTCI raport) |
2023. a
Estonia: 64,29 overall: 20
Europe:15 |
TOP 10 |
2035 |
Rahvusvaheliselt tuntud iga-aastane põhjalik võrdlusuuring, mis mõõdab, kuidas riigid ja linnad talente meelitavad ning hoiavad |
Seos teiste poliitikatega: tööjõupoliitika, hariduspoliitika, julgeolekupoliitika.
Seotud arengukavad ja muud poliitikadokumendid: siseturvalisuse arengukava, https://www.siseministeerium.ee/stak2030; haridusvaldkonna arengukava, https://www.hm.ee/media/1488/download; Rahvastiku tervise arengukava 2020-2030.
Vaata ka: https://oska.kutsekoda.ee/