Kolmapäevasel riigikogu istungil tundis sotsiaaldemokraatliku erakonna esimees siseminister Lauri Läänemets end silmnähtavalt ebamugavalt, vastates pärast poliitilist avaldust küsimustele.
Avaldus ise oli tugeva ja vajalik ning valmistas ette Moskva kiriku mõju vähendamist Eestis. Vene Õigeusu Kirik ei ole kirik, vaid tegutseb Kremli eriteenistuste alltöövõtjana ning seepärast tuleb selle vaenuliku organisatsiooni tegevus võimalikult kiiresti Eestis lõpetada.
Moskva kirikus ei kummardata Jumalat, vaid Kremli imperialistlikke suurvene ambitsioone. Kremlil on oma mõjutustegevusega õnnestunud Moskva kiriku Eesti organisatsiooni kasutades jätkuvalt segregeerida ja lõhestada Eesti elanikkonda. Meie julgeoleku vaatest on oluline, et Eestis on agressorriigi mõjutustegevus võimalikult laias ulatuses kas välistatud või mõju piiratu. Selleks tänuväärseks tööks soovin siseministrile jõudu ja tarka visadust ning Eesti 200 toetab teda sõna ja teoga. Surve alla jäi sotside juht vastates küsimusele, miks tema erakond nii raevukalt kaitseb Venemaa Föderatsiooni ja Valgevene kodanike huve Eestis ning nende osalemist kohalike omavalitsuste valimisel.
Juba riigikogu eelmine koosseis kuulutas 2022. aasta oktoobris Venemaa ja Valgevene režiimid terroristlikeks ning terrorismi toetavaks. Eestis elab üle 80 000 Vene kodaniku ja ma küll ei julge uskuda, et need, kellel on taskus Vene pass on iseseisva Eesti kõige suuremad sõbrad või siis vähemasti vabad Kremli mõttemaailmast ja mõjutustest. Selle aasta märtsis hääletas Eestis valimas käinud Vene kodanikest 75% sõjakuritegudes tagaotsitava diktaator Putini poolt. Siia ei olegi suurt midagi lisada.
Kohalike omavalitsuste ülesanne Eestis ei ole ainult ühistranspordi korraldamine, asfaldiaukude parandamine, lumekoristus, tänavavalgustuse sisselülitamine ja muu säärane, Üks omavalitsuse põhiülesanne on alus- ja põhiharidust andvate haridusasutuste pidamine. Mitte ühegi agressorriigi kodanikud ei tohiks oma tegude või tegematajätmiseta pääseda mõjutama uusi põlvkondi. Eredaks negatiivseks näiteks aastatepikkune põhjuste leiutamine eestikeelsele kooliharidusele üleminekut määramatult edasi lükata ning seda just peaasjalikult Tallinnas ja Narvas.
Ma väga loodan, et parlament jõuab kokkuleppele ja valib järgmise Vabariigi Presidendi riigikogus ära, aga ma isegi ei taha mõelda sellele, et agressorriikide kodanikel on võimalus valimiskogu kaudu mõjutada meie riigikaitse kõrgeima juhi valimist.
Kuuest parlamendierakonnast neljal on ilmselge tahe jätta otsustavalt ja võimalikult kiiresti agressorriikide kodanikud kohaliku omavalitsuse valimistest. Paraku ei piisa nelja erakonna häältest põhiseaduse kiireloomuliseks muutmiseks Riigikogus. Selleks oleks vaja 81 häält. Põhiseaduse muutmise rahvahääletusele panemine ei ole ka ülemäära populaarne nn vanade erakondade hulgas, ehki see oleks kiire võimalus otsus ära teha. Keskerakond on praeguses parlamendis kahanenud väga väikeseks ja ülemäära suurt rolli ei mängi. JanaToom kaitseb järjekindlalt Vene kodanike huve Euroopa Liidus ning mingit üleöö Saulusest Pauluseks saamist ehk siis Keskerakonna muutumist on raske uskuda.
Valitsusliidu partnerid sotsid kannibaliseerivad parasjagu Keskerakonda kogu raha eest ja üritavad poliittehnoloogiliselt kindlustada endale võimalikult suurt mitte-eestlastest valijate häältesaaki kohalikel valimistel lootusega paisuda järgmisteks parlamendivalimisteks veel suuremaks.
Ma arvan tõsimeeli, et Tallinna linnaosa Lasnamäe ei peaks olema vene linn, kus kehtib mingisugune teistsugune väärtus- ja inforuum ning mille linnapea saab olla vaid kirglikult eestikeelse ühtse kooli vastu võidelnud Julianna Jurtšenko. Tema määramine Lasnamäe linnaosa vanemaks oli ja on lihtsalt kole, ükskõik millist poliittehnoloogilist eesmärki see teenib. Siiamaani on sotsid mänginud tuumanupu laadse ähvardusega lõhkuda valitsusliit, juhul kui Eesti 200 ja Reformierakond otsustavad minna põhiseadust muutma
Poliitilised kired on üles köetud ja küllap tajuvad sotsidki, et võita oleks neil vähe, aga kaotada palju. Kui siseminister Läänemetsa juhtimisel on Vene ja Valgevene kodanikelt võetud relvaload ning siseministeerium juurib Eestist välja Moskva kirikut ja Kremli mõju, siis miks peaks KOV valimistel Vene kodanikud sotside poolt hääletama? Kui sotsid lahkuksid Vene ja Valgevene kodanike valimisõiguse pärast valitsusliidust, siis võiksid nad ühtlasi oma juhiks kutsuda Jana Toomi. Mida nende võimalikud valijad sellest arvaksid, on võimalk üsna kiiresti teada saada.
Strateegilist dilemmat tajudes on Tallinna linnapea Jevgeni Ossinovski asunud turundama ideed, et Vene kodanikud võiksid end valimistele registreerida ning peaksid allkirjaga oma meelsust kinnitama. Veelgi enam, kaitsepolitseile ja või politseile tulevat anda volitused Vene kodanike valimisregistrist eemaldamise kohta, kui nende meelsus on kahtlane. Kõlab nagu üks poliitiline kõverpeegel.
Ma usuksin sellist mõttekäiku kommunistlikus Hiinas, aga mitte demokraatlikus Eestis ja Euroopa Liidus. Usuksin, aga ei mõistaks. Jättes Eesti politsei hüpoteetiliselt suurenevad tööjõukulud ja bürokraatia paisumise kõrvale, siis kuidas on võimalik, et politsei hakkab läbi viima meelsuskontrolli ja selle tulemusel lubama inimesi valmiskasti juurde? Kõlab nagu politseiriik või siis Georg Orwelli seniavaldamata düstoopia. Isegi Nõukogude Liidus lubasid bolševikud kõik valimiskastide juurde.
Isamaa andis sisse seaduseelnõu, mis võtaks valimisõiguse kõigilt kolmandate riikide kodanikelt, kui selle kolmanda riigiga ei ole Eesti sõlminud vastastikust valimisõigust võimaldavat välislepingut, mille Riigikogu on ratifitseerinud. Muidu täitsa kena eelnõu aga miks jätta KOV valimistelt kõrvale NATO liitlasriikide kodanikud? Mõne NATO liitlasega seob meid lahingutes ühiselt kantud raskus palju kõvemini kui ühine majandusruum mõne EL riigiga.
Seepärast meeldib mulle väga Eesti 200 mõttekäik, et KOV valimistel on vaikimisi õigus valida lisaks ja ainult Eesti kodanikele ka Euroopa Liidu ning NATO liitlasriikide kodanikel või miks mitte ka Šveitsi ja Liechtensteini kodanikel. Mina ei ole kindel, et kommunistliku Hiina kodanikel peab ilmtingimata olema õigus Eesti valimistel osaleda, sest hiinlaste väärtusruum ja maailmapilt on täiesti teistsugune kui meil ja hiinlasi on ka tuhat korda rohkem kui meid.
Seadused on meie tehtud eesmärgiga, et eesti rahvus, keel ja kultuuri kestaksid läbi aegade. Kui olukord maailmas on muutunud ja julgeolekuolukord muutub järjest nigelamaks, siis tuleb ka seadusi kiiresti muuta. Kui tarvis, siis ka põhiseadust.